Berita Mengejutkan Dari Indonesia Yang Menggerunkan Umno

No Comments
Berita Mengejutkan Dari Indonesia Yang Menggerunkan Umno


JAKARTA: Presiden Indonesia, Joko Widodo mengumumkan kenaikan harga bahan api sebanyak 30 peratus berkuat kuasa tengah malam tadi.

Menurutnya, pengalihan subsidi bahan bakar minyak (BBM) dilakukan pemerintah agar dapat menambah jumlah alokasi anggaran belanja yang lebih bermanfaat bagi masyarakat Indonesia.

“Keputusan pengalihan subsidi BBM ke sektor produktif untuk menghasilkan anggaran belanja yang lebih bermanfaat bagi masyarakat Indonesia secara keseluruhan,” kata Joko Widodo dalam persidangan Media di Istana Merdeka, Jakarta.

“Dari semasa ke semasa, negara berdepan pilihan yang sukar. Bagaimanapun, kita mesti membuat keputusan,” katanya.

Antara News melaporkan harga petrol di Republik Indonesia itu meningkat sebanyak 2,000 rupiah (RM0.55) kepada 8,500 rupiah (RM2.33) seliter, peningkatan hampir 30 peratus sementara harga diesel meningkat 2,000 rupiah (RM0.55) kepada 7,500 rupiah (RM2.10) seliter peningkatan hampir 35 peratus.

“Negara memerlukan belanja untuk infrastruktur, pelajaran, dan kesihatan. Perbelanjaan ini tidak dapat diperuntukkan kerana terbazir oleh subsidi bahan api,” kata Jokowi.

Jokowi turut mengumumkan akan ada dasar-dasar perlindungan untuk golongan miskin, merujuk kepada skim kerajaan yang mensasarkan pemberian wang tunai untuk golongan itu bagi mengimbangi peningkatan harga bahan api.

Pemotongan subsidi itu adalah kurang dari yang dijangkakan sesetengah pihak. Kesan kejatuhan harga minyak mentah dunia juga dilihat membantu kedudukan kewangan kerajaan.

Antara News turut melaporkan lalu-lintas di Jalan Pajajaran Kota Bogor, Jawa Barat, lumpuh ekoran demonstrasi menolak kenaikan harga BBM oleh sejumlah masyarakat dan mahasiswa.

Mereka melakukan tunjuk perasaan di Tugu Kujang Jalan Padjajaran, yakni Hizbut Tahrir dan mahasiswa dari PMII.

Mahasiswa PMII membakar tayar di tengah jalan hingga menyebabkan arus lalu-lintas di Jalan Padjajaran menjadi sesak. Mereka juga tidur di tengah jalan.

Mahasiswa yang berdemonstrasi ini berkumpul di depan kampus Universitas Ibnu Khaldun pada awal pagi. Kemudiannya mereka bertolak ke Tugu Kujang dan melakukan aksi bersamaan dengan masyarakat HTI yang sudah mengelilingi Tugu Kujang.

Selama hampir dua jam arus lalu lintas di Jalan Pajajaran sesak diantara pukul 1.00 tengah hari hingga petang. Kesesakan berlaku dari arah Ekalokasari menuju Istana Bogor, begitu juga dari arah yang bertentangan.

Kesesakan lalu-lintas kemudian menjalar ke jalan-jalan sekitar lokasi demonstrasi. ~free malaysia today


Addin:

Di Malaysia, harga minyak naik ketika harga minyak dunia turun.. yang bagusnya rakyat terus tenang dan menerima seadanya tindakan kerajaan..

back to top